Gastvrijheid en respect......... - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jeanetsmissie - WaarBenJij.nu Gastvrijheid en respect......... - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jeanetsmissie - WaarBenJij.nu

Gastvrijheid en respect.........

Door: Jeanet Versteeg

Blijf op de hoogte en volg

05 September 2017 | Griekenland, Lesbos

Vrijdag ben ik aangekomen op Lesbos ergen middenin Mythilinie in een doolhof van smalle steegjes. Maar een goed verblijf.
Afgelopen weekend al wat because we carry friends ontmoet en opgeladen om vandaag vol energie te beginnen.
Vanmorgen kregen we de rondleiding door Kara Tepe en de briefing.
Bij de ingang aangekomen kwam een vrouwlijke portier naar me toe: "I know you, you`ve been here before, its good to see you again!"
Het bijzondere op dit Eiland is dat je hier zo hartelijk wordt ontvangen. Ik heb respect voor de Grieken en hun gastvrijheid. Het is geweldig wat de Grieken doen voor de vluchtelingen. Als ik in onze eigen regio vertel over deze missie of over mn werk bij vluchtelingenwerk krijg ik regelmatig veel commentaar. De supermarkt tegenover mij weet waarom ik hier ben en iedere morgen mag ik bij hen komen en bellen zij voor mij een taxi naar Kara Tepe. Toen ik mn naaste buurvrouw via Google translate in het Grieks te woord stond en vertelde waarom ik hier was kwam ze me even later verse vijgen brengen en ik begreep dat ze waardering hadden voor het werk dat ik deed. Komende week ga ik spullen kopen voor IRC luiers en shampoo waarschijnlijk dat dan in Kara Tepe aan de mensen wordt verstrekt. Ik heb besloten het hier tegenover in de supermarkt te kopen. Zo voegen we ook nog wat waarde toe aan de Griekse economie.
En als ik dan zie wat een plaatselijke restauranteigenaar allemaal doet voor de vluchtelingen op dit eiland met name voor vele mensen uit Moria dan maak ik een diepe buiging! In Nederland kunnen we daar nog heel wat van leren.
Waar we ook wat van kunnen leren is van de vluchtelingen zelf.
Hun levens staan compleet stil en voorlopig is er geen toekomstperspectief, maar wat een veerkracht hebben deze mensen.
Vandaag hadden we cookies en conversations waarbij we de mensen Engels bij brengen. Vanavond was de filmavond voor volwassenen. Als je dan de glimlach op de gezichten van de mensen ziet maar ook het enthousiasme......wat een veerkracht hebben deze mensen.
Dagelijks komen er nog boten aan en er zijn veel nieuwe mensen ook in Kara Tepe erbij gekomen. Het is onbegrijpelijk dat we in Nederland geen toestroom hebben, azc s sluiten, en we bij VWON amper nieuwe clienten binnen krijgen. Kara Tepe is wel verbeterd t.o. van vorig jaar dat is goed om te zien. De ikea hutjes zijn nu vervangen door de kunstof ISO-boxen.
Hellaas is in Moria niet veel veranderd en is het nog steeds de hel op aarde. Vluchtelingen die ariveren op Lesbos zitten er ook de eerste periode in detentie voordat zij verder kunnen. Maar beide kampen puilen uit. Ik hoorde van iemand dat men bij regen in de modder sliep en dat douchen dan ook niet mogelijk was omdat het water op was.
Mijn hart brak toen ik afgelopen weekend een familie ontmoete met een klein meisje van 3 jaar die weer terug moesten naar Moria.
Wat doen we dan nu hier? Ik denk dat we door hier te zijn werkelijk movement on the ground maken. Ik heb diep respect voor vrijwilligers die alles opgaven om hier maanden te zijn. Sommigen verkochten al hun bezitingen om hier te kunnen helpen: Niet lullen maar poetsen!
Nu ga ik een goede nachtrust pakken om morgen weer op tijd present te zijn.

  • 05 September 2017 - 11:53

    Mariette:

    Jeanet, leuk om je hier te volgen. Ik heb respect voor je inzet voor vluchtelingen. Een goede tijd daar !! Groetjes, Mariette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Aug. 2017
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 8591

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

02 September 2017 - 15 September 2017

Movenment Lesbos

14 Augustus 2016 - 21 Augustus 2016

Missie Lesbos

Landen bezocht: