Mooi maar ook duister - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jeanetsmissie - WaarBenJij.nu Mooi maar ook duister - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Jeanetsmissie - WaarBenJij.nu

Mooi maar ook duister

Door: Jeanet Versteeg

15 Augustus 2016 | Griekenland, Lesbos

Mooi maar ook duister
Het mooiste maar ook duisterste eiland....

Vanmorgen om zes uur begonnen. Vanuit ons pension vertrokken naar het BWC huis waar de rest vd week verblijven. Na ons ontbijt op weg naar het kamp. Daar begonnen we met het uitdelen van het ontbijt.
Enkele vluchtelingen zijn onze helpers geworden en helpen iedere morgen mee. Ze zijn allemaal even positief en echte collega s. We doen het allemaal samen. We gingen met crouisants en bananen langs de hutjes voor ieder een croisant en banaan. 1 vd kinderen noemde ons dan ook "the bananas"
Op de foto kunt u de tenten/hutjes zien. Indrukwekkend dat hele gezinnen soms met wel 7 personen daar verblijven. Voor hoelang? Dat weet niemand? Waar ligt hun toekomst? Moeten ze misschien wel terug of terug naar Turkije? Waarop ze wachten is compleet onduidelijk? Mensen als u en ik velen hoog opgeleid zonder enig toekomst perspectief. In het kamp zijn ongeveer 300 kinderen. Je ziet kinderen met ernstige brandwonden. Wat is er in die korte leventjes al wel niet gebeurd?
Na de gezamelijke koffie met de helpers het mooiste moment van de dag, het joehoe moment( voor wie haar nog kennen, Jeltje is er niets bij) Al joehoe roepend trekken we met steeds meer kinderen hand in hand het kamp door. Daarna maken we een kringetje van jongens en van meisjes: " making a circle of boys and girls" Dan doen we een wasritueel na en zingen daarna wat spelliedjes zoals hand schoulder knees and tones.
Daarna starten we met de kinderactiviteit en rond half 1 vandaag wat eerder, waren we klaar en gingen terug naar het bwc huis om te lunchen en hadden we wat vrije tijd. Van vijf tot zeven vergadering over de weekplanning en de activiteiten.
Om half acht gingen we eten bij een restaurant waar de teams van bwc iedere avond voor tien euro een maaltijd kunnen krijgen. Dit restaurant hete heel grappig Nico s! Kwam me bekend voor....
Tijdens het eten kregen we briefing van iemand van BWC die hier op het eiland voor langere tijd verblijft.
Dit was erg indrukwekkend. Ze vertelde hoe het allemaal begonnen is in de tijd dat de bootjes masaal aan kwamen. Ze noemde Lesbos one of the most beautyist islands but also the darkest one! Er zijn op het eiland 3 kampen. Kamp Moria is erg indrukwekkend om te zien. We kwamen er ook lamgs. Het is een voormalige gevangenis omheind met heel veel prikkedraad.
Na een heftige dag nog wat gekletst met elkaar. We hebben een geweldig team!
En nu gauw naar bed want om zes uur gaat de wekker!
Liefs Jeanet

• 16 Augustus 2016 - 09:32

Henk:

Super, Jeanet!!
    Mooi verhaal!! Ik zie het allemaal zo voor me!
    Fijn ook dat je zo'n mooi team hebt!!
    Heel veel succes gewenst namens Anja en mij.
    We denken aan je!
    Groet,